ZuidLimburgseStoomtreinMaatschappij

Geschiedenis ZLSM infrastructuur:

-1997

Voor het Nederlandse deel van de voormalige baanvak (Maastricht-)Simpelveld-Simpelveld-Aken, dat als laatste Simpelveld bediende in de reguliere treindienst, werd in 1997 een concessie verkregen. Daarom werd in Bocholtz een perron aangelegd ter hoogte van de Heidestraat. Voor het deel op Duitse grond werd bij de Duitse bondstaat Nordrhein-Westfalen een concessie aanvraag ingediend tot Richterich, maar dit bleek slechts tot Vettschau haalbaar. Hier is overigens wel een lijnbusverbinding naar Aken beschikbaar op enkele minuten loopafstand van de halte Vettschau.

-2014 

Door het tekenen van de overeenkomsten is provincie Limburg, ondersteund door de vier gemeenten langs het ZLSM-traject: Simpelveld, Kerkrade, Gulpen-Wittem en Valkenburg aan de Geul, vanmiddag eigenaar geworden van het spoortraject en de opstallen daarvan.

Voor het onderhoud van deze eigendommen is een investeringsbudget ingesteld. Vanaf nu kan de Zuid-Limburgse
Stoomtrein Maatschappij zich volledig gaan richten op haar exploitatie en verdere ontwikkeling.

Plannen komende jaren:

ontwikkeling emplacement van station Simpelveld worden tot een 365 dagen per jaar, vrij toegankelijk cultuur
historisch erfgoed park als het station van Simpelveld is geopend.

5 Hoofdzaken hierbij:

afstemming ZLSM-besluiten altijd afstemmen op het Limburgs erfgoed, de economische motor achter de toeristische
ontwikkeling in de regio, de natuurbeheerorganisatie, de sociaal-maatschappelijke organisatie en de railinfrastructuur.

Station Vettschau

Op 14 oktober 2014 is begonnen met het opknappen van het perron bij halte Vetschau. Het perron wordt groter gemaakt.

foto

waar omschrijving details wanneer
   Simpelveld spoorbrug tussen station Simpelveld en werkplaats Simpelveld