MATERIEEL STOOMTRAM HOORN-MEDEMBLIK
Nummer En inzet buiten Hoorn-Medemblik |
foto's |
levensloop voor en/of Stoomtram Hoorn-Medemblik | herkomst, eerdere levensloop en dergelijke |
5 | |||
8 | |||
16 | |||
18 |
|
1990 Grote herstelling,+nieuwe ketel geplaatst en dergelijke |
1921-1937 voor reizigiers bij 1937-1964Roosendaal |
23 | |||
26 8/7+9/7/2017 te gast Zuidlimburgse stoomtreinmaatschappij |
27-5-1999 bovenkant definitief hersteld. Daarmee heeft de loc. haar uiteindelijke vorm gekregen. Tijdens de restauratie revisie[algeheel herstel van]: bovenkant, luchtpomp en drijfwerk. Nieuwe oververhitter is geplaatst. Van 1999-2000 laatste loodjes leiding- en schilderwerk en bouw kleine onderdelen zoals deuren. |
Kwam op 4 december 1961 als 1e rijtuig bij Stoomtram Hoorn-Medemblik. De laatste jaren was deze wagon magazijn wagon in Leiden en Voorburg. 30 November 1961 werd B26 samen met stadsmotorrijtuig A 327 op Den Haag Staatsspoor op platte wagons gezet voor transport naar Hoorn. In 1968 vertrok motorwagon A 327. Daar werd hij na 13 jaar weer dienstvaardig. -najaar 2017 onderhoud drijfaslagers
|
|
30 |
had dienst: |
||
35 | |||
39 | Stoomhijskraan |
eind december 2014 defect gegaan; is 17-4-2015 gegaan naar Stoomtrein Goes-Borssele |
|
47 | |||
101 | |||
271 | |||
288 |
Was jarenlang actief in/rondom Meppel. Ooit als NS sik nagebouwd voor tv programma Te land, ter zee en in de lucht |
||
346 | Na Wijhenaar als tijdelijk eigenaar was statisch bij firma Blokker in Hoorn als onderdelenleverancier 288 |
was jarenlang min of meer vaste sik in Leeuwarden en was daarna als privee eigendom Stadskanaal gestald | |
6503 | |||
6513 | 14/10/2017 actief Donateursdag | ||
7742 'Bello'
|
Twisk in 2018:
Opperdoes, |
is zeer regelmatig elders te gast;Een beperkt overzicht: _25/10/1992 Museum Buurt Spoorweg bij Oude voertuigendag _verdere info volgt _ _ _ |
|
AB6 gevonden via-via zomer 1994 en door schenking van de eigenaar bij Stoomtram Hoorn-Medemblik terechtgekomen. |
Vanaf begin 1995 is er gekeken of er sponsors en/of de provincie Gelderland geïnteresseerd waren om restauratie financieel te steunen. Dit, omdat de Gelderse vervoersmaatschappij (busbedrijf) erfopvolger was van de ZE. |
gevonden via-via zomer 1994 'Ongelooflijk' |
|
8 | |||
14 | |||
19 | |||
20 | |||
21 | |||
22 | |||
24 | |||
27 | |||
34 | |||
40 | |||
Oostenrijkse rijtuigen | 51 t/m 60 | In de oud-Hollandse karakteristieke groene kleuren overeenkomend met vroegere kleine rijtuigen op de vroegere Nederlandse lokaalspoorwegen |
|
51 | De Oostenrijkse rijtuigen 51 tot en met 60 zijn gebouwd rond 1950 voor de Österreichische Bundesbahn. Sinds 1975 maken de rijtuigen onderdeel uit van de collectie. Alleen het mijnwerkersrijtuig C290 uit 1917 is van Nederlandse oorsprong. |
||
52 | |||
53 | |||
54 | |||
55 | |||
56 | |||
57 | gevonden zomer 1994 | ||
58 | |||
59 | |||
60 | |||
61 | |||
post-/bagagewagon 3 | |||
post-/bagagewagon 5 | |||
post-/bagagewagon 6 | |||
Bagagewagon P1(* | |||
Bagagewagon P8(* | |||
C 290 | |||
Rijtuig 334 |
op 27 maart 2015 op Hemelvaartsdag 14 mei 2015 |
oudste rijdende personenrijtuig in ons land (bouwjaar 1898) | |
Rijtuig RTM AB341 | Een bijzonderheid is dat frame is vervaardigd uit teakhout. |
Overige compleet aanwezige wanden verkeren bij aankomst in redelijk goede staat. Bij binnenkomst beschikte het rijtuig niet over draaistellen. |
26-5-1999 transport rijtuigbak Rotterdamse Charloise Lagedijk naar locatie SHM bij Hoogovens. Rijtuig was noodwoning en verloor in de loop van de tijd 1 van de zwijwanden. Hoofdliggers+ hoeksteunen bleven wel aanwezig. |
Toelichting
:
Alle ritten op het traject Hoorn-Medemblik v.v. behalve als anders is vermeld.
Flink deel van de rijtuigen, werk- en goederentrein- en/of trammaterieel volgen nog.
Goederenwagons met P genummerd zijn particulierewagons. Deze waren geen eigendom van een staatsspoor-of trambedrijf. De
met (* aangegeven tramwagons zijn typenummers.