MATERIEEL STOOMTRAM HOORN-MEDEMBLIK

Nummer 

En inzet buiten Hoorn-Medemblik

foto's
levensloop voor en/of Stoomtram Hoorn-Medemblik herkomst, eerdere levensloop en dergelijke
5  IMGP0092.jpg    
8  Hoorn    
16      
18

Kan een afbeelding zijn van trein, spoorweg en de tekst 'R.S.T.M 000'

 

1990 Grote herstelling,+nieuwe ketel geplaatst en dergelijke

1921-1937 voor reizigiers bij
Gooise Stoomtram Amsterdam-Muiderberg-Laren en Hilversum-Huizen-Bussum

1937-1964Roosendaal
Beetwortel Suikerfabriek
1964-1967 Tilburgse Hoofdwerkplaats dienstvaardig gemaakt

23      

26

8/7+9/7/2017 te gast Zuidlimburgse stoomtreinmaatschappij

   27-5-1999 bovenkant definitief hersteld.
Daarmee heeft de loc. haar uiteindelijke vorm gekregen. Tijdens de restauratie revisie[algeheel herstel van]:
bovenkant, luchtpomp en drijfwerk. Nieuwe oververhitter is geplaatst. Van 1999-2000 laatste loodjes leiding- en schilderwerk en bouw kleine onderdelen zoals deuren.

 Kwam op 4 december 1961 als 1e rijtuig bij Stoomtram Hoorn-Medemblik. De laatste jaren was deze wagon magazijn wagon in Leiden en Voorburg.

30 November 1961 werd B26 samen met stadsmotorrijtuig A 327 op Den Haag Staatsspoor op platte wagons gezet voor transport naar Hoorn. In 1968 vertrok motorwagon A 327. Daar werd hij na 13 jaar weer dienstvaardig.

-najaar 2017 onderhoud drijfaslagers

 

30

 


had dienst:
24maart2008

   
       
35      
39 Stoomhijskraan  

eind december 2014 defect gegaan; is  17-4-2015

gegaan naar Stoomtrein Goes-Borssele

47      
       
101      
       
271      
       
288    

Was jarenlang actief in/rondom Meppel.

Ooit als NS sik nagebouwd voor tv programma Te land, ter zee en in de lucht

       
346
Na Wijhenaar als tijdelijk eigenaar was statisch bij firma Blokker in Hoorn als

onderdelenleverancier 288

was jarenlang min of meer vaste sik in Leeuwarden en  was daarna als privee eigendom Stadskanaal gestald
 6503      
 6513    14/10/2017 actief Donateursdag  

 7742 'Bello'

 

 Twisk in 2018:7742Twisk.jpg

 

Opperdoes,
datum volgt

is zeer regelmatig elders te gast;Een beperkt overzicht:

_25/10/1992 Museum Buurt Spoorweg bij Oude voertuigendag

_verdere info volgt
_

_

_

_

 
       
       

AB6
Bouwjaar: 1902
Bouwer: Pennock
1e eigenaar Tramwegmaatschappij Zutphen-Emmerich       (afgekort ZE)

gevonden via-via zomer 1994 en door schenking van de eigenaar bij Stoomtram Hoorn-Medemblik terechtgekomen.

Vanaf begin 1995 is er gekeken of er sponsors en/of de provincie Gelderland geïnteresseerd waren om restauratie financieel te steunen. Dit, omdat de Gelderse vervoersmaatschappij   (busbedrijf) erfopvolger was van de ZE.  

 gevonden via-via zomer 1994

'Ongelooflijk'
volgens het donateursblad van deze stoomtrammaatschappij dat zoiets60
jaar nadat de wagon is afgevoerd nog boven water komt. Bij het aantreffen was  rijtuig in zeer redelijke staat. Alleen banken langs de ramen waren verwijderd. Verder zat alle interieur inclusief details nog in de wagon inclusief sierlijsten. De

       
8      
       
14      
19      
20      
21      
22      
       
24      
       
27      
       
34      
       
40      
 Oostenrijkse rijtuigen  51 t/m 60 In de oud-Hollandse karakteristieke groene kleuren overeenkomend met
vroegere kleine rijtuigen op de vroegere Nederlandse lokaalspoorwegen
51     De Oostenrijkse
rijtuigen 51 tot
en met 60 zijn
gebouwd rond
1950 voor de
Österreichische
Bundesbahn. Sinds 1975 maken de
rijtuigen onderdeel uit van de collectie.
 Alleen het mijnwerkersrijtuig C290 uit
1917 is van Nederlandse oorsprong.
52      
53      
54      
55      
56      
57      gevonden zomer 1994
58      
59      
60      
61      
       
post-/bagagewagon 3      
       
post-/bagagewagon 5      
post-/bagagewagon 6      
       
Bagagewagon P1(*      
       
Bagagewagon P8(*      
 C 290      
 Rijtuig 334    

op 27 maart 2015
technische afleveringsproefrit met succes gemaakt.  presentatie Bello Festival'1898'  

op Hemelvaartsdag 14 mei 2015

oudste rijdende personenrijtuig in ons land (bouwjaar 1898) 
 Rijtuig RTM AB341  Een bijzonderheid is dat frame is vervaardigd uit teakhout.

Overige compleet aanwezige wanden verkeren bij aankomst in redelijk goede staat.

Bij binnenkomst beschikte het rijtuig niet over draaistellen.

26-5-1999 transport rijtuigbak Rotterdamse Charloise Lagedijk naar locatie SHM bij Hoogovens.

Rijtuig was noodwoning en verloor in de loop van de tijd 1 van de zwijwanden. Hoofdliggers+  hoeksteunen bleven wel aanwezig.

Toelichting


:
Alle ritten op het traject Hoorn-Medemblik v.v. behalve als anders is vermeld.

Flink deel van de rijtuigen, werk- en goederentrein- en/of trammaterieel volgen nog.

Goederenwagons met P genummerd zijn particulierewagons. Deze waren geen eigendom van een staatsspoor-of trambedrijf. De
met (* aangegeven tramwagons zijn typenummers.