MuseumBuurtSpoorwegen materieeloverzicht
Begin juni 2021 zijn er 3 nieuwe chefs trein bij MuseumBuurtSpoorwegen. Zowel collega's, geslaagdepersoneel, donateurs (hartelijk) gefeliciteerd met het behalen van het diploma en heel veel succes in jullie functie bij Museum Buurtspoorwegen.
nummer, kleurstelling+inzet |
foto('s) en omschrijving |
technische omschrijving+levensloop |
||
1 |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
|||
2 |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
|||
3 |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
|||
4 |
Boekelo (loods), 11 mei 2014 |
|||
5 TWE 152 |
Haaksbergen, 11 mei 2014 |
Bijnaam ELNA | ||
6 Bijnaam Magda kleurstelling: Deze locomotief was op 7 en 8 juli 2018 actief op Scheldeland in Stoom tussen Dendermonde-Puurs. Ze kwam op 5 juli aan in Baarsrode. |
<-Haaksbergen 8 mei 2011 achterkant Haaksbergen 8 mei 2011:voorkant open ketelhuis zonder ketel-> Haaksbergen 8 mei 2011;
foto's in de treindienst volgen nog |
(1 Werkzaamheden zomer 1998-begin 1999: <1e 3 maanden>: -nieuwe ketel die gebouwd door firma ECO in Tilburg. -walsen van langsketel; -aanmaken pijpenplaten, steunbouten, hemelankers, flenzen,enz.in werkplaats van ECO -in elkaar lassen en uitgloeien hele vuurkist. Na uitgloeien: vuurkist aan ronde ketel gelast. Daarna zijn vlampijpen door MBS verder zelf bewerkt zodat ze in de ketel konden worden gewalst; |
||
7 Staatsspoor 657
|
Boekelo, najaar 2011 Haaksbergen, 8 mei 2011 |
bijnaam: Kikker | ||
8 7853 |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
|||
10 depot: Boekelo zomer1997 niet dienstvaardig |
foto volgt nog | _had tot 2006 koppelingsproblemen _september 2007 compressorproblemen |
||
12 tot1972Twentsche Stoomblekerij Goor |
foto volgt nog |
na bijna20jarige stilstand en na eerder proberen te restuareren 31/12/2020 1e waarschijnlijk succesvolle proefrit |
||
13 zomer 1997 niet dienstvaardig |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
|||
20056 gebouwd: 1936 |
<foto eind december 1999 vóór de revisie volgt nog> foto's werkzaamheden reactivering |
Motorblok van de Wismar <zie ook apparte item Wismar in het algemeen> Hieronder volgt de levensloop bij Museumbuurtspoorwegen: |
||
Rijtuig C30 55 zitplaatsen |
foto volgt nog | Rijtuig C 30 | ||
Rijtuig BC31 45 zitplaatsen bouwer Busch 1903 |
foto volgt nog | Rijtuig BC 31 | ||
Rijtuig B32 64 zitplaatsen bouwer ? 1924 |
Rijtuig B32 | |||
33 | foto volgt nog | Rijtuig C33 | ||
34 | Rijtuig B34 | |||
35 Rijtuig CD35 vanaf midden 2000: |
foto volgt nog |
revisie 1999/2000: ->voorjaar 2000 tot juni 2000: -werk aan electrische installatie; |
||
36 50 zitplaatsen
|
Haaksbergen bij 1e AHOB buiten het station, 8 mei 2011; het hier voorste rijtuig is B32. |
Rijtuig C36 | ||
37 70 zitplaatsen bouw Wumag 1887 |
foto volgt nog | Rijtuig C37 | ||
38 50 zitplaatsen bouw Herbrand1911 |
foto volgt nog | Rijtuig C38 | ||
39 | foto volgt nog | Rijtuig 39 | ||
40 | foto volgt nog | Rijtuig 40 | ||
41 54 zitplaatsen bouw Harkort1920 |
Haaksbergen bij 1e AHOB buiten het station, 8 mei 2011; het achterste rijtuig is rijtuig B41. |
Rijtuig B41 | ||
42 56 zitplaatsen was BC 104 gebouwd 1901 door Beyenes Haarlem |
foto volgt nog | Rijtuig BC42 | ||
43 56 zitplaatsen was B 118 gebouwd door NCS werkplaats in Utrecht 1904 |
foto volgt nog | Rijtuig B43 | ||
44 62 zitplaatsen gebouwd 1929 bij Wismar |
Haaksbergen, 8 mei 2014; het middelste rijtuig is restauratierijtuig WR44. |
Rijtuig WR44 | ||
45 98 zitplaatsen Werkspoor 1903 |
foto volgt nog | Rijtuig C45 | ||
46 Rijtuig C46 Gebouwd 1910 |
foto volgt nog |
Voorjaar 1998: nodige aandacht: 1) schilderbeurt buitenkant; -ruiten krijgen veiligheidsglas; |
||
47 86 zitplaatsen bouw Roelux 1909 |
foto volgt nog | Rijtuig C47 | ||
48 86 zitplaatsen bouw Ragheno1905 |
foto volgt nog | Rijtuig C48 | ||
49 36 zitplaatsen gebouwd door Ateliers de Seneffe 1908 |
foto volgt nog | Rijtuig AB 49 | ||
51 Postwagon bouw 1900 Uerdingen |
foto volgt nog | Rijtuig PD 51 | ||
rijtuig PD 55 Begeleidings-
was D 2682 gebouwd door NS centrale werkplaats in Amersfoort in 1946 nog zo´n rijtuig staat als moment terrein voormalige Amersfoortse werkplaats |
foto volgt nog | Voorjaar 1998 vond ingrijpende revisie plaats van deze Dg (Dienstgoederenwagon): -binnenkant geheel veranderd; -veel meer zitruimt gecreeerd zodat grotere banenploeg (onderhoud) kan worden samengesteld; -ivm communicatie tussen medewerkers is tussenwand maar voor 1/2 geplaatst. Hierdoor kan ook de warmte zich beter verspreiden. |
||
|
|
|
||
Bagagewagon PD56 [1e deel]
MBS sinds 1971 v/d Zypen en Charlier 1905 Laadvermogen wagon: 10 ton.
Gebouwd: -door:vd Zypen&Charlier in Köln; -voor: Meppen-Haselünner Eisenbahn (MHE) met nummer 16. Eigenaren: Meppen-Haselünner Eisenbahn (MHE) met nummer 16. vanaf 1905 tot 1953 |
Haaksbergen, 8 mei 2011 zie ook vervolg; bij het volgende item. |
Van 1e- naar 2e eigenaar: In dat jaar werd ze ingericht als gereedschapwagen voor de ploeg weg en werken en werd vervolgens in 1971 aan MBS verkocht. Historie MBS:-1971 als pakwagen in de MBS treinen te zien. -Bij de MBS heeft ze in diverse uitmonsteringen gereden. Eerst in het bruin met doorgaande treeplanken, daarna in het beige. -sinds eind 2003 reed ze rond in de zwarte kleur van de Staatsspoorwegen (SS). Ze werd bijna elke rijdag ingezet als bagagewagen en voor het vervoer van fietsen. |
||
Bagagewagon 56 na 2010 |
-In 2012/2013 is ze geheel gerestaureerd in haar oorspronkelijke uitvoering, met zowel een post- als bagageafdeling. Op basis van oude foto's werden de deurtjes naar het postcompartiment gereconstrueerd. Tevens kreeg de wagen de lange treeplanken terug over de gehele lengte van de wagenbak en werd ze in de originele kleurstelling geschilderd: bruin en groen. Het dak, dat in zeer slechte staat verkeerde, is vervangen en de inrichting van de wagen is verder voltooid, zoveel mogelijk conform de afleveringstoestand.Tot slot is de wagen voorzien van alle originele opschriften. Opleevering 20 december 2013 door de werkplaats opgeleverd en is op 10 mei 2014 weer in dienst gesteld. |
|||
Geschiedenis ijlgoedwagon D57 |
Gebouwd 1915(1916?) door: Fabrieksnummer: 3e eigenaar sinds 1974: MBS |
|||
Ijlgoedwagon D57
3 assen Radstand: lengte over de buffers: over de hele lengte treeplanken, zodat conducteur tijdens de rit buitenlangs naar volgende wagons kon klimmen. De ijlgoedwagons reden mee in reizigerstreinen en vervoerden goederen die snel op de bestemming moesten zijn. Wagon bevat geen post-administratiekantoortje |
foto volgt nog |
30/10/1985-voorjaar 1996 gerestaurateerd: De restauratie was mogelijk door bijdragen van Van Gend & Loos en de Mondriaan Stichting. diverse werkzaamheden aan -voor de buitenkant door MBS zelf handgrepen gemaakt. Ook is een gastank gemaakt die een plek onder de wagen heeft gekregen. Vroerger waren zulke reservoirs voor opslag van gas voor de verlichting, maar de wagon blijft verlicht met elektrische lichten ivm brandrisico. |
||
58 bouw 1921 Germain |
foto volgt nog | Rijtuig D 58 Bagagewagon | ||
60bouw Werkspoor |
Haaksbergen, 11 mei 2014 |
Gesloten goederenwagon | ||
61 bouw Werkspoor |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
Gesloten goederenwagon | ||
62 gebouwd door Werkspoor1950 |
foto volgt nog | Gesloten goederenwagon | ||
63 gebouwd door werkspoor, maar bouwjaaar niet bekend |
foto volgt nog |
Gesloten goederenwagon | ||
64 Groentewagon bouw Werkspoor |
foto volgt nog | Groentewagon | ||
65 gebouwd door Werkspoor 1905 |
foto volgt nog | HSM nummer 9725 | ||
66 gebouwd door Werkspoor 1902 | foto volgt nog | Gesloten goederenwagon 1e nummer 11940 |
||
67 gebouwd door Ragheno 1905 |
foto volgt nog | Veewagon | ||
68 | foto volgt nog | Gesloten goederenwagon | ||
69 |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
Veewagon | ||
70 | foto volgt nog | Gesloten goederenwagon | ||
71 oorspronkelijk nummer SM 91 (SM staatsmijnen) gebouwd werkspoor1910 |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
Open goederenwagon | ||
72 Pottenwagon72
|
Orginele bouwetekening van Werkspoor die diende als basis voor de bouw van bovenstaande Pottenwagon. |
Gebouwd op het onderstel vroegere wagon 78 (type Warflat) waarvan alleen het onderstel bij MBS is en ook bouwjaar en bouwer onbekend zijn |
||
74 gebouwd door Werkspoor 1930 |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
Rongenwagon | ||
77 gebouw door Werkspoor 1934 |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
Open goederenwagon |
||
vroegere wagon 78 type Warflat |
foto volgt nog | was alleen onderstel rijdt nu als Pottenwagon 72 | ||
78 (nieuw) | foto volgt nog | |||
80 bouw onbekend | foto volgt nog |
Open goederenwagon |
||
82 Open goederenwagon | foto volgt nog |
zandwagen 2 assen sinds 1989 bij MBS bouwer: NS Amersfoort in 1957 nummer: NS 942 3 143 -9 |
||
83 rongenwagon |
rongenwagen 2 assen sinds 1998 bij MBS bouwer: Werkspoor? |
|||
84 | foto volgt nog | rongenwagen gekomen bij MBS na 1999 |
||
85 | Haaksbergen, 8 mei 2011 | rongenwagen gekomen bij MBS na 1999 |
||
86 | foto volgt nog | Open goederenwagon gekomen bij MBS na 1999 |
||
87 | foto volgt nog | Open goederenwagon | ||
88 | foto volgt nog |
platte wagen 2 assen; sinds 1997 bij MBS voormalige AKZO ketelwagon |
||
89 |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
ketelwagon 2 assen sinds 1990 bij MBS bouwer : Orenstein & Koppel bij NS als: NS/paktank |
||
90 A |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
zandwagons 2x 2 assen sinds 1990 bij MBS bouwer : Allan Rotterdam(1947) nummers NS: 944 2 159/160 Hierdoor zijn wagons weer inzetbaar voor baanwerk. |
||
90 B |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
Onderdeel van de zogenoemde tweeling 90A en 90B. Voor zover het geen specifieke informatie is voor wagon 90B saat alle info bij wagon 90A.
|
||
91 | foto volgt nog |
ketelwagon 2 assen sinds 1990 bij MBS bouwer : Westwaggon Keulen Eigenaren: nummer: DR 903302 -2e eigenaar: NS/BPM -3e eigenaar: NS: 530714 |
||
92 |
Haaksbergen 8 mei 2011;foto na opknapbeurt zomer 2011 volgt |
ketelwagon 2 assen bij MBS sinds: niet bekend bouwer : Werkspoor nummer NS/Akzo: 722 5 545 |
||
93 | foto volgt nog |
ketelwagon 2 assen sinds 1990 bij MBS bouwer : Werkspoor nummer NS/Akzo: 722 5 545 |
||
94 Kuilwagon | Haaksbergen, 11 mei 2014 |
kuilwagon 2 assen sinds 1999 bij MBS bouwer : Union Siegen nummer NS: 990 3 902-9 |
||
95 Kuilwagon | foto volgt nog |
kuilwagon 2 assen sinds 1995 bij MBS bouwer : Union Siegen nummer NS: 990 3 003-7 |
||
96 Platte wagon met kraan | foto volgt nog | platte wagon met kraan 2 assen: -wagon: 1916 NS 954 1 006 enigste eigenaar; bouwer: Dyle&Bacalan -kraan 1957 bij MBS sinds 1978 |
||
98 Pomplorrie | foto volgt nog | 1e eigenaar DelmenHorster Eisenbahn; sinds 1970 bij MBS | ||
99 Motordraisine |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
1e eigenaar MHE Sinds 1970 bij MBS |
||
100 | foto volgt nog |
Minima II op benzine Fabrikant Plasser & Threuer Sinds 1995 bij MBS |
||
101 | foto volgt nog |
kraanlorrie op spierkracht Fabrikant 1e eigenaar Ten Broeke |
||
102 | foto volgt nog | kraanlorrie op spierkracht |
||
104 | foto volgt nog | wagonduwer op benzine | ||
105 | foto volgt nog | kleine platte lorrie | ||
106 |
Haaksbergen 8 mei 2011 |
kleine platte lorrie | ||
108 | foto volgt nog | grotere platte lorrie | ||
Oersik 125 | foto volgt nog | |||
Oersik 145 | foto volgt nog | |||
kraansik 242 (MBS19) |
Haaksbergen, 8 mei 2011 |
|||
|
||||
Sik 259 |
Haaksbergen, 11 mei 2014 |
|||
Sik 293 |
Haaksbergen, 8 mei 2011
|
|
||
Kraansik 368 |
Haaksbergen, 8 mei 2011 bij spoorvernieuwing |
Motorblok winter 2007 opnieuw gedemonteerd en voorzien van onder meer: _1 nieuwe Cilinderkop _tractiemotoren doorgemeten _nieuwe kleppen etc. |
||
Hippel 451
|
|
In het voorjaar van 1999 werd loc 451 voorzien van nieuwe wielbanden. De wielen kwamen in week 13 van 1999 terug. Bij revisie+controle van onderstel door- en bij MBS zelf zijn voornamelijk rem-en trekwerk gereviseerd. revisie voorjaar 2011 |
||
Hippel 660 | foto volgt nog | Nadat ook deze in principe rangeerlocomotieven onder naam Hippel zijn begonnen, zijn NS 500/600-serie later bekend geworden als bakkie. |
NB: depotvermeldingen onder nadrukkelijk voorbehoud van wijzigingen!
(1 Wagons met P genummerd zijn particuliere wagons. Deze waren geen eigendom van een staatsspoorbedrijf.
(2 Rijtuig AD 29 gebouwd bij Anglo in 1935 dat niet meer bij Museumbuurtspoorwegen is, had 48 zitplaatsen.
(3 Goederenwagon 81 gebouwd door Gobert was/is een platte wagon en is niet meer bij Museumbuurtspoorwegen.
(4 Goederenwagon 97 waarvan eerdere nummers en de bouwer in 1951 onbekend zijn, is niet meer bij MBS.
Nog verder te bepalen: hier achterste rijtuig in Haaksbergen op 8 mei 2014