MuseumBuurtSpoorwegen materieeloverzicht


Begin juni 2021 zijn er 3 nieuwe chefs trein bij MuseumBuurtSpoorwegen. Zowel collega's, geslaagdepersoneel, donateurs (hartelijk) gefeliciteerd met het behalen van het diploma en heel veel succes in jullie functie bij Museum Buurtspoorwegen.



 Wijzigingen: rijtuigen 46, 55 en E 129,post-/bagagewagon 56=; goederenwagons: zand-82,rongen-83,89,wagon(s) 90 AB,91,92,93,94,96+kraan en pomplorrie 98,


nummer, kleurstelling+inzet
buiten MBS algemeen+fabrieksnr.

foto('s) en omschrijving

 

technische omschrijving+levensloop

1

MBS8mei201404.jpg

Haaksbergen, 8 mei 2011

2

 SAM_4056.JPG

 Haaksbergen, 8 mei 2011

 
3

 SAM_4047.JPG

 Haaksbergen, 8 mei 2011

 
4

 SAM_4081.JPG

 Boekelo (loods), 11 mei 2014

 
5
TWE 152

 SAM_4090.JPG

Haaksbergen, 11 mei 2014

 Bijnaam ELNA

6 Bijnaam Magda


kleurstelling:
NCS van 1910:
[zie 1e- en 3e foto]
dit houdt grofweg in:
machinistenhuis,
cilinders,ketel, tenderbakken en wielen okergeel met olijfgroene kleur gevormd door zwarte banden in bijzondere hoek;
_zwarte banden zijn afgezet met rode bies tegen het groen; met witte bies tegen
het geel;
-frame is roodbruin afgezet met een rode bies. Zoals hiernaast goed te zien is op de foto


Deze locomotief was op 7 en 8 juli 2018 actief op Scheldeland in Stoom tussen Dendermonde-Puurs.
Ze kwam op 5 juli aan in Baarsrode.

MBS8mei201591-1.jpg

<-Haaksbergen 8 mei 2011 achterkant

MBS8mei201593.jpgHaaksbergen 8 mei 2011:voorkant open ketelhuis zonder ketel->

MBS8mei201403.jpg

 Haaksbergen 8 mei 2011;

 

foto's in de treindienst volgen nog

(1 Werkzaamheden zomer 1998-begin 1999:
-> voorzien einde werkzaamheden begin 1999 werd na Pinksterdagen door niet aanhouden leverdata van leveranciers;
-> werkzaamheden 1998/1999:

<1e 3 maanden>:

-nieuwe ketel die gebouwd door firma ECO in Tilburg.
-construeren binnen-en buitenvuurkist;

-walsen van langsketel;

-aanmaken pijpenplaten, steunbouten, hemelankers, flenzen,enz.in werkplaats van ECO

-in elkaar lassen en uitgloeien hele vuurkist. Na uitgloeien: vuurkist aan ronde ketel gelast. Daarna zijn vlampijpen door MBS verder zelf bewerkt zodat ze in de ketel konden worden gewalst;
-afpersen onder toezicht van het stoomwezen;
<na de 1e 3 maanden>:
-op 5 maart 1999 kwamen nieuwe en oude ketel weer in Haaksbergen na stralen- en verven ketel in Tilburg door firma Sierhuis.
-aanmaken ketelbeplating in werkplaats MBS;
-binnen enkele dagen schilderwerk af.
-schilderen beplating en dan werd ketel geïsoleerd;
-na plaatsen ketel op frame werd nieuw vervaardige asbak aangebracht en ketel ingepakt met isolatiemateriaal;
-vers geschilderde beplating werd aangebracht en konden tenderbakken + machnistenhuis
worden gemonteerd.
-bij afbouw konden veel inmiddels gereviseerde- of vernieuwde onderdelen worden aangebracht als: manometers, veiligheidstoestel, klepkast- en remkranen,asbak, bediening en blazer.
-nadat ook de wielen uit Meiningen terug zijn kan worden proefgestookt. Het proefrijden duurt enekele weken, omdat hoofdlagers nog moesten worden bewerkt, voordat de assen eronder konden. Hiervoor moesten in de werkplaats in Haaksbergen nog zuigers, schuiven, veren, remwerk en drijfwerk af zijn.
Revisie/onderhoud: zie foto's

7


Staatsspoor 657


 

IMGP2246.JPG

IMGP2248.JPG

 SAM_4108-1.JPG

Boekelo, najaar 2011MBS8mei201617.jpg

 Haaksbergen, 8 mei 2011

 bijnaam: Kikker
8
7853

 

Haaksbergen, 8 mei 2011

10
depot: Boekelo
zomer1997 niet
dienstvaardig
 foto volgt nog _had tot 2006 koppelingsproblemen
_september 2007
compressorproblemen
12
tot1972Twentsche
Stoomblekerij Goor
 foto volgt nog

na bijna20jarige stilstand en na eerder proberen te restuareren
sinds eind 2017 in restauratie t/m 2020

31/12/2020 1e waarschijnlijk succesvolle proefrit

13 zomer 1997
niet dienstvaardig

 MBS8mei201613-1.jpg

Haaksbergen, 8 mei 2011

 

20056
MBS:sinds 1968 als 20
Nu: 25 Bijnaam: Wismar


gebouwd: 1936
type: Hannover-B
Motor: Ford
Verwarming: Webasto op hete lucht
46 zitplaatsen + klapstoelen
1 toilet
Vorige eigenaar: Delmenhorster Harpstedter Eisenbahn

 <foto eind december 1999 vóór de revisie volgt nog>

SAM_4099.JPG

foto's werkzaamheden reactivering

 SAM_4105.JPG

 

Motorblok van de Wismar

<zie ook apparte item Wismar in het algemeen>


Hieronder volgt de levensloop bij Museumbuurtspoorwegen:

Rijtuig C30

55 zitplaatsen
bouw Wumag 1922

 foto volgt nog  Rijtuig C 30
Rijtuig BC31

45 zitplaatsen
bouwer Busch 1903
 foto volgt nog  Rijtuig BC 31
Rijtuig B32

64 zitplaatsen
bouwer ? 1924
 Rijtuig B32
33 foto volgt nog  Rijtuig C33
34  Rijtuig B34

35  Rijtuig CD35
bouw MAN 1907

vanaf midden 2000:
-18zitplaatsen;
-14rolstoelplaatsen

later gewijzigd:
-16zitplaatsen;
-17rolstoelplaatsen

 foto volgt nog

revisie 1999/2000:
->winter     1999: werk beplating dak;
->voorjaar 2000:
-reinigen en conserveren   frame;
-plaatsen veiligheidshekjes balkon;
-alle ramen voorzien veiligheidsglas;
-in Amersfooort gewerkt aan onderstel:
  veerophanging vervangen en 1
  wielstel afgedraaid;
-om genoeg ruimte te krijgen voor
  liftconstructie:
_verplaatsen zijdeuren;
_verleggen luchtleidingen, doorgaande
   luchtleidingen;
_aanpassen remwerk.

->voorjaar 2000 tot juni 2000:

-werk aan electrische installatie;
-aanbrengen Webasto-verwarming;
-bekleden dak met hout en dakleer;
-restauratie interieur:zijpanelen
  aangemaakt en monteren
  ondervloer+plafond
-afwerklijsten, vloer en vaste banken.

36 50 zitplaatsen


gebouwd 1901 door
Beugelheit & co

MBS8mei201654-2.jpg

Haaksbergen bij 1e AHOB buiten het station, 8 mei 2011; het hier voorste rijtuig is B32.

 Rijtuig C36
37 70 zitplaatsen
bouw Wumag 1887
foto volgt nog Rijtuig C37
38 50 zitplaatsen
bouw Herbrand1911
 foto volgt nog  Rijtuig C38
39  foto volgt nog  Rijtuig 39
40  foto volgt nog  Rijtuig 40
41 54 zitplaatsen
bouw Harkort1920
MBS8mei201654-3.jpg
Haaksbergen bij 1e AHOB buiten het station, 8 mei 2011; het achterste rijtuig is rijtuig B41.
 Rijtuig B41
42 56 zitplaatsen
was BC 104
gebouwd 1901 door
Beyenes Haarlem
 foto volgt nog  Rijtuig BC42
43 56 zitplaatsen
was B 118
gebouwd door
NCS werkplaats in Utrecht 1904
 foto volgt nog  Rijtuig B43
44 62 zitplaatsen
gebouwd 1929 bij Wismar
MBS8mei201627.jpg
Haaksbergen, 8 mei 2014; het middelste rijtuig is restauratierijtuig WR44.
 Rijtuig WR44

45 98 zitplaatsen
was C 905 gebouwd

Werkspoor 1903

 foto volgt nog  Rijtuig C45

46 Rijtuig C46

48 64 zitplaatsen

Gebouwd 1910
Haine St. Pierre

 foto volgt nog

 Voorjaar 1998: nodige aandacht:

1) schilderbeurt buitenkant;
2) werkzaamheden binnen:

-ruiten krijgen veiligheidsglas;
-buitenkant rijtuig is nagezien vanwege loszittende schroeven;  -vernieuwen sommige afdeklatjes
-sloten in slechte staat zijn vervangen;

47 86 zitplaatsen
bouw Roelux 1909
 foto volgt nog  Rijtuig C47
48 86 zitplaatsen
bouw Ragheno1905
 foto volgt nog  Rijtuig C48
49 36 zitplaatsen
gebouwd door
Ateliers de Seneffe 1908
 foto volgt nog  Rijtuig AB 49
51 Postwagon

bouw
1900 Uerdingen
 foto volgt nog  Rijtuig PD 51

 rijtuig PD 55 Begeleidings-
wagon

 

 


was D 2682 gebouwd door NS centrale werkplaats
in Amersfoort in 1946

nog zo´n rijtuig staat als moment  terrein voormalige Amersfoortse werkplaats
 foto volgt nog Voorjaar 1998 vond ingrijpende revisie plaats van deze Dg (Dienstgoederenwagon):
-binnenkant geheel veranderd;
-veel meer zitruimt gecreeerd zodat grotere banenploeg (onderhoud) kan worden samengesteld;
-ivm communicatie tussen medewerkers is tussenwand maar voor 1/2 geplaatst. Hierdoor kan ook de warmte zich beter verspreiden.

 

 

 

Bagagewagon PD56 [1e deel]

 

MBS sinds 1971


v/d Zypen en Charlier 1905

 Laadvermogen wagon:  10 ton.


 

Gebouwd:

-door:vd Zypen&Charlier in Köln; -voor: Meppen-Haselünner Eisenbahn (MHE) met nummer 16.

Eigenaren:

Meppen-Haselünner Eisenbahn (MHE) met nummer 16.

vanaf 1905 tot 1953

MBS8mei201618.jpg

Haaksbergen, 8 mei 2011 zie ook vervolg; bij het volgende item.

Van 1e- naar 2e eigenaar:

In dat jaar werd ze ingericht als gereedschapwagen voor de ploeg weg en werken en werd vervolgens in 1971 aan MBS verkocht.

Historie MBS:

-1971 als pakwagen in de MBS treinen te zien.

-Bij de MBS heeft ze in diverse uitmonsteringen gereden. Eerst in het bruin met doorgaande treeplanken, daarna in het beige. -sinds eind 2003 reed ze rond in de zwarte kleur van de Staatsspoorwegen (SS). Ze werd bijna elke rijdag ingezet als bagagewagen en voor het vervoer van fietsen.

Bagagewagon 56 na 2010
[2e deel]:

 -In 2012/2013 is ze geheel gerestaureerd in haar oorspronkelijke uitvoering, met zowel een post- als bagageafdeling. Op basis van oude foto's werden de deurtjes naar het postcompartiment gereconstrueerd. Tevens kreeg de wagen de lange treeplanken terug over de gehele lengte van de wagenbak en werd ze in de originele kleurstelling geschilderd: bruin en groen. Het dak, dat in zeer slechte staat verkeerde, is vervangen en de inrichting van de wagen is verder voltooid, zoveel mogelijk conform de afleveringstoestand.Tot slot is de wagen voorzien van alle originele opschriften.

Opleevering 20 december 2013 door de werkplaats opgeleverd en is op 10 mei 2014 weer in dienst gesteld.

Geschiedenis ijlgoedwagon D57

Gebouwd 1915(1916?) door:
Werkspoor Amsterdam

Fabrieksnummer:
19644 (19844?)
1e eigenaar:
StaatsSpoor Ijlgoedwagon
onder nummer SS E 129
2e eigenaar:
Nederlandse Spoorwegen
met alles nummers:
-NS D 4467;
-NS E 4081;
-NS 157 210.

3e eigenaar sinds 1974: MBS

Ijlgoedwagon D57

 

 

 


3 assen

Radstand:
9,2 meter

lengte over de buffers:
15,3 meter
massa: 21,2 ton

over de hele lengte treeplanken, zodat conducteur tijdens de rit buitenlangs naar volgende wagons kon klimmen.


De ijlgoedwagons reden mee in reizigerstreinen en vervoerden goederen die snel op de bestemming moesten zijn. Wagon bevat geen post-administratiekantoortje

 foto volgt nog

30/10/1985-voorjaar 1996 gerestaurateerd:
-later aangebrachte stalen zijn verwijderd;
-veel houtwerk en staalprofielen zijn vervangen.

De restauratie was mogelijk door bijdragen van Van Gend & Loos en de Mondriaan Stichting.


diverse werkzaamheden aan
E 129 begin 1998 door schenking Van Gend en Loos, omdat ze tevreden waren met restauratie in 1996 veranderingen aan binnen- en buitenkant:

-voor de buitenkant door MBS zelf handgrepen gemaakt. Ook is een gastank gemaakt die een plek onder de wagen heeft gekregen. Vroerger waren zulke reservoirs voor opslag van gas voor de verlichting, maar de wagon blijft verlicht met elektrische lichten ivm brandrisico.
-algemene onderhoudsbeurt.

58
bouw 1921 Germain
 foto volgt nog  Rijtuig D 58 Bagagewagon
60bouw Werkspoor

SAM_4054.JPG

Haaksbergen, 11 mei 2014

  Gesloten goederenwagon
61 bouw Werkspoor

 MBS8mei201638.jpgHaaksbergen, 8 mei 2011

  Gesloten goederenwagon
62 gebouwd door
Werkspoor1950
 foto volgt nog  Gesloten goederenwagon
63 gebouwd door werkspoor, maar bouwjaaar niet bekend

 foto volgt nog

 Gesloten goederenwagon
64 Groentewagon
bouw Werkspoor
 foto volgt nog Groentewagon

65 gebouwd door Werkspoor 1905

foto volgt nog HSM nummer 9725
66 gebouwd door Werkspoor 1902  foto volgt nog  Gesloten goederenwagon
1e nummer 11940
67 gebouwd door
Ragheno 1905
 foto volgt nog Veewagon
68  foto volgt nog  Gesloten goederenwagon
69

 

Haaksbergen, 8 mei 2011

 Veewagon
70  foto volgt nog  Gesloten goederenwagon
71
oorspronkelijk nummer SM 91
(SM staatsmijnen)
gebouwd werkspoor1910

 

Haaksbergen, 8 mei 2011

 Open goederenwagon
72  Pottenwagon72

 

MBS8mei201371-1.jpg
foto´s onder- en boven Haaksbergen, 8 mei 2011

MBS8mei201600.jpgOrginele bouwetekening van Werkspoor die diende als basis voor de bouw van bovenstaande Pottenwagon.

Gebouwd op het onderstel vroegere wagon 78 (type Warflat) waarvan alleen het onderstel bij MBS is en ook bouwjaar en bouwer onbekend zijn

74 gebouwd door Werkspoor 1930

MBS8mei201632.jpg

Haaksbergen, 8 mei 2011

Rongenwagon
77 gebouw door Werkspoor 1934

MBS8mei201614.jpg

Haaksbergen, 8 mei 2011

 

Open goederenwagon

vroegere wagon 78 type Warflat
bouw onbekend; nu onderstel wagon 72

 foto volgt nog was alleen onderstel rijdt nu als Pottenwagon 72
78 (nieuw)  foto volgt nog  
80 bouw onbekend  foto volgt nog

 Open goederenwagon

82 Open goederenwagon foto volgt nog

zandwagen 2 assen

sinds 1989 bij MBS

bouwer: NS Amersfoort in 1957
1e eigenaar: NS

nummer: NS 942 3 143 -9

83 rongenwagon  MBS8mei201641.jpg

rongenwagen 2 assen

sinds 1998 bij MBS

bouwer: Werkspoor?
1e eigenaar: NS
nummer NS: NS 84 372

84  foto volgt nog rongenwagen
gekomen bij MBS na 1999
85  MBS8mei201381-2.jpgHaaksbergen, 8 mei 2011 rongenwagen
gekomen bij MBS na 1999
86  foto volgt nog Open goederenwagon
gekomen bij MBS na 1999
87  foto volgt nog Open goederenwagon
88  foto volgt nog

platte wagen 2 assen;

sinds 1997 bij MBS

voormalige AKZO ketelwagon

89

MBS8mei201612.jpg

Haaksbergen, 8 mei 2011

ketelwagon 2 assen

sinds 1990 bij MBS

bouwer  : Orenstein & Koppel
gebouwd: 1929
1e eigenaar: NS

bij NS als: NS/paktank
nummer NS: 506607P

90 A

Haaksbergen, 8 mei 2011

zandwagons 2x 2 assen

sinds 1990 bij MBS

bouwer : Allan Rotterdam(1947)
1e eigenaar: NS

nummers NS:  944 2 159/160
revisie voorjaar 1998:
-schilderbeurt;
-wagons voorzien van oorspronkelijke NS nummers.

Hierdoor zijn wagons weer inzetbaar voor baanwerk.

90 B

 

Haaksbergen, 8 mei 2011

Onderdeel van de zogenoemde tweeling 90A en 90B. Voor zover het geen specifieke informatie is voor wagon 90B saat alle info bij wagon 90A.

 

 

91 foto volgt nog

ketelwagon 2 assen

sinds 1990 bij MBS

bouwer  : Westwaggon Keulen
gebouwd: 1938


 Eigenaren:
-1e eigenaar:
Deutsche Reischsbahn {DR}
[toen belangrijkste spoorwegmaatschappij van heel Duitsland]

nummer: DR 903302

-2e eigenaar: NS/BPM
verder info 2e eigenaar volgt

nummer NS BPM: 500513P

-3e eigenaar: NS: 530714

-nummer NS
  huidig systeem:
21 84 070 8 563-6

92

MBS8mei201395.jpg

Haaksbergen 8 mei 2011;foto na opknapbeurt zomer 2011 volgt

ketelwagon 2 assen

bij MBS sinds: niet bekend

bouwer  : Werkspoor
gebouwd: 1931
1e eigenaar: NS/Akzo

nummer NS/Akzo: 722 5 545

93  foto volgt nog

ketelwagon 2 assen

sinds 1990 bij MBS

bouwer  : Werkspoor
gebouwd: 1931
1e eigenaar: NS/Akzo

nummer NS/Akzo: 722 5 545

94 Kuilwagon  SAM_4055-2.JPG
Haaksbergen, 11 mei 2014
 

kuilwagon 2 assen

sinds 1999 bij MBS

bouwer  : Union Siegen
gebouwd: 1961
1e eigenaar: NS

nummer NS: 990 3 902-9

95 Kuilwagon  foto volgt nog  

kuilwagon 2 assen

sinds 1995 bij MBS

bouwer  : Union Siegen
gebouwd: 1961
1e eigenaar: NS

nummer NS: 990 3 003-7

96 Platte wagon met kraan  foto volgt nog platte wagon met kraan 2 assen:
-wagon: 1916 NS 954 1 006
                         enigste eigenaar;
  bouwer: Dyle&Bacalan
-kraan 1957
bij MBS sinds 1978
98 Pomplorrie  foto volgt nog  1e eigenaar DelmenHorster Eisenbahn; sinds 1970 bij MBS
99 Motordraisine

 

Haaksbergen, 8 mei 2011

 1e eigenaar MHE

Sinds 1970 bij MBS

100  foto volgt nog

Minima II op benzine

Fabrikant Plasser & Threuer
1e eigenaar Struktron

Sinds 1995 bij MBS

101  foto volgt nog

kraanlorrie op spierkracht

Fabrikant
Rörink & V.d. Broek

 1e eigenaar Ten Broeke

102 foto volgt nog kraanlorrie op spierkracht
104 foto volgt nog wagonduwer op benzine
105 foto volgt nog kleine platte lorrie
106

 MBS8mei201664-2.jpg

Haaksbergen 8 mei 2011

kleine platte lorrie
108  foto volgt nog grotere platte lorrie
Oersik 125  foto volgt nog  
Oersik 145  foto volgt nog  
kraansik 242
(MBS19) 
MBS8mei201383-1.jpg
Haaksbergen, 8 mei 2011

 

Sik 259

SAM_4062.JPGHaaksbergen, 11 mei 2014

Sik      293

MBS8mei201385-3.jpg

 MBS8mei201577-3.jpg

Haaksbergen, 8 mei 2011


 MBS8mei201384-2.jpg

 MBS8mei201386-4.jpg
Kraansik 368

MBS8mei201381.jpgHaaksbergen, 8 mei 2011 bij spoorvernieuwingMBS8mei201382.jpg
Haaksbergen, 11 mei 2014

 Motorblok winter 2007 opnieuw gedemonteerd en
voorzien van onder meer:
_1 nieuwe Cilinderkop
_tractiemotoren
doorgemeten
_nieuwe kleppen etc.

Hippel 451


zomer1997
dienstvaardig

SAM_4074.JPG

 SAM_4110-2.JPG

In het voorjaar van 1999 werd loc 451 voorzien van nieuwe wielbanden. De wielen kwamen in week 13 van 1999 terug. Bij revisie+controle van onderstel door- en bij MBS zelf zijn voornamelijk rem-en trekwerk gereviseerd.


 revisie voorjaar 2011

MBS8mei201369.jpg

Hippel 660  foto volgt nog Nadat ook deze in principe rangeerlocomotieven onder  naam Hippel zijn begonnen, zijn NS 500/600-serie later bekend geworden als bakkie.

NB: depotvermeldingen onder nadrukkelijk voorbehoud van wijzigingen!

(1 Wagons met P genummerd zijn particuliere wagons. Deze waren geen eigendom van een staatsspoorbedrijf.

(2 Rijtuig AD 29 gebouwd bij Anglo in 1935 dat niet meer bij Museumbuurtspoorwegen is, had 48 zitplaatsen.
(3 Goederenwagon 81 gebouwd door Gobert was/is een platte wagon en is niet meer bij Museumbuurtspoorwegen.
(4 Goederenwagon 97 waarvan eerdere nummers en de bouwer in 1951 onbekend zijn, is niet meer bij MBS.

SAM_4049.JPG


Nog verder te bepalen: hier achterste rijtuig in Haaksbergen op 8 mei 2014