Met Aegonomie wordt bedoeld de interne werking van de stoomlocomotief.

Dit is een 1e voorzichtige versie van de aegonomie. Op veler verzoek op de site gezet. Vooralsnog niet al te uitgebreid. Uitbreiding van dit artikel volgt waarschijnlijk eind 2014, omdat eerst aan de basis-informatie wordt gewerkt en die staat nog niet op de site en zal vanaf januari 2014 in principe klaar zijn.

In het stoomtreinbedrijf in het algemeen gaat het vooral om de bekende natuurkundige eigenschappen van stoom. Hierover volgt later meer info. Het is dan de kunst dat er zo weinig mogelijk stoomgebruik. Hierdoor onstaat echt zo weinig mogelijk te veel brandstof-opslag in de locomotief. Dit streven blijft naast het besturen en stoken van de locmotief en de andere belangrijke taken voor machinist, stoker en/of nog ander personeel de minst belangrijkste hoofdzaak. Het zorgt ervoor dat de loop van het stoom voor de arbeidsprestatie in de zylinder zo goed mogelijk wordt benut.

Het simpelst werkt stoom op de Kolben. De stoomkolben dragen de van de stoomdruk op het Kolbenvlak uitgeoefende kracht op de kruiskop. Dat is de sturing  van de stoom op de buitenkant van de locomotief. De exacte vertaling van het woord Kolben met enige uitleg staat onder dit artikel, maar zuigerschuif, zoals het dan op zijn Nederlands is best vertaald wordt, kun je misschien op meerdere mannieren uitleggen dus voor de duidelijkheid staat er: Kolben.

De kruiskop is het onderdeel van de stoomlocomotief die de stoom overbrengt van het binnenwerk richting de wielen en ook in verbinding staat met de stoomcylinder of stoomcylinders afhankelijk van het type loc.  Vandaar uit wordt ze verder gestuurd naar de Treibäder. De vertaling hiervan volgt ook nog. Daarnaast is moet logischerwijs het voorste gedeelte en het achterste gedeelte van de ruimte binnen de cylinder van elkaar gescheiden blijven zodat de voor de Kolben aflopende bedrijfs'processen' van de loc's niet door te veel aan stoom worden gestoord. Zodat onnodige stoomuitval wordt gecreëerd. Voor de opname van stoomdruk moeten de Kolben krachtig opgebouwd zijn.

Er moet aan de andere kant ook zo licht mogelijk worden opgebouwd zodat de bei hoge Kolbensnelheden optredende massakrachten niet te groot worden. De Kolben worden van goed materieel gefabriceerd. Opbouwen is ook een beetje figuurlijke term van het bedrijfsklaarmaken van stoomlocmotieven, maar kan deels, afhankelijk van soort- en type locomotief in meer- of mindere mate ook letterlijk worden opgevat.


Kolbenringe

Kolbenringe is het Nederlands zuigerschuiver. Aangezien dat dit niet een al te veel zeggend woord is, staat op de site het Duitse woord, omdat dat waarschijnlijk meer zegt.

Zuigerschuif is eigenlijk Kolbenschieber

Dampfkolben is letterlijk vertaald stoomzuiger.

De term wordt o.a. vaak gebruikt bij luchtpompen waarbij de stoomzuiger en de "lucht"zuiger op dezelfde zuigerstang zitten, maar natuurlijk ook wel bij de zuiger van de stoommachine sec omdat de Duitser bij de door hun gebruikte uitdrukkingen graag heel precies zijn.

Ook de zuigers die gebruikt worden voor de aandrijving worden zo genoemd.

 Loc 1066 in Düsseldorf van Westfahlendampf