Stibans is 1979 opgericht. Tijdens 150 jarig bestaan van de NS hebben ze een materieelparade gehouden.

De naam STIBANS betekent STIchting Behoud Af te voeren NS materieel.

Materieelnummer~'bijnaam'
Huidige locatie/eigenaar
bijzonderheden ontwerp ouder dan trein/loc/rijtuig zelf ontwerp nieuw
aanpassingen
gespot bij NS

DE 29

 --------------------------

?

 

 

Trillingsproeven door NS,Allan en Technische hogeschool Delft

-automatische koppeling
-kopconstructie
-vloerconstructie
Voor die tijd zeer modern ontworpen; toen nieuw:

-Brandenborch

(halte       tot1931 en losplaats tot 1962)
trein 3825 Apeldoorn-Winterswijk

DE 41

 

---------------------------

?

15november1954 in dienst NS
kreeg 1966
Indusi (Duitse treinbeveiliginssysteem;
ATB nooit gehad (Automatische Treinbeinvloeding)

-Chèvremont 22 april 1982

-ook uitstapjes van Maastricht naar Luik en Aken (Aachen) regelmatig

-gehele revisie (onderhoudsbeurt)

werkplaats Tilburg

162 naar stichting 162
252 Blerick

Na 1989 kleine restuaratie in Roosendaal; eerst binnen dan buiten,omdat het niet lukte om bij NS 1989 representatief kon worden gemaakt. Hieronder de rest van de historie van de prilste stapjes in 1988:

1988:karkas firma Jansen Bergen Op Zoom

1989:veiligstellen meer onderdelen

tot half mei 1989 opnieuw geverfd en in korte tijd opgeknapte stoomafnemers geplaatst.

Ook werden ruiten en raamlijsten aangebracht. Daarnaast ook draaistellen.
Juni 1989 presentatie aan het publiek

Samen met664+279
extra trein voor autoraces
op 3 juli 1982
Amsterdam CS-Zandvoort
273 ? 'Muizenkop' voor1984zijn in Roosendaal nog van:
balkonstangen,tafeltjes,armleggers,closetpot en sierhout van andere'Muizenkoppen'
ontdaan.
1984 grondige scchoonmaakbeurt Eindhoven en ook:
-wissellen kopdraaistellen motoren met die van treinstel 285;
-schoonkrabben onderframe en drie draaistellen schoonmaken
1010

spoorwegmuseum
naar spoorwegmuseum
PEC 1902

HSM 1920

bagagerijtuig

Ex mBD 9006 'Jules' Stibans  
Ex mBD 9021 Houtwagon
Stibans
 
Ex mCd
Bovenleidinsmontagewagen
Stibans
 
Sik 286 Haarlemmerspoorsik

Een Muizenkop van 4 rijtuigen is niet bewaard, omdat het vierwagenstel twee keer zoveel werk, tijd en ruimte kost.