Stibans is 1979 opgericht. Tijdens 150 jarig bestaan van de NS hebben ze een materieelparade gehouden.
De naam STIBANS betekent STIchting Behoud Af te voeren NS materieel.
Materieelnummer~'bijnaam' Huidige locatie/eigenaar |
bijzonderheden | ontwerp ouder dan trein/loc/rijtuig zelf | ontwerp nieuw aanpassingen |
gespot bij NS |
DE 29 -------------------------- ?
|
Trillingsproeven door NS,Allan en Technische hogeschool Delft |
-automatische koppeling -kopconstructie -vloerconstructie |
Voor die tijd zeer modern ontworpen; toen nieuw: |
-Brandenborch (halte tot1931 en losplaats tot 1962) |
DE 41
--------------------------- ? |
15november1954 in dienst NS | kreeg 1966 Indusi (Duitse treinbeveiliginssysteem; ATB nooit gehad (Automatische Treinbeinvloeding) |
-Chèvremont 22 april 1982 -ook uitstapjes van Maastricht naar Luik en Aken (Aachen) regelmatig -gehele revisie (onderhoudsbeurt) werkplaats Tilburg |
|
162 naar stichting 162 | ||||
252 Blerick |
Na 1989 kleine restuaratie in Roosendaal; eerst binnen dan buiten,omdat het niet lukte om bij NS 1989 representatief kon worden gemaakt. Hieronder de rest van de historie van de prilste stapjes in 1988: 1988:karkas firma Jansen Bergen Op Zoom 1989:veiligstellen meer onderdelen tot half mei 1989 opnieuw geverfd en in korte tijd opgeknapte stoomafnemers geplaatst. Ook werden ruiten en raamlijsten aangebracht. Daarnaast ook draaistellen. |
Samen met664+279 extra trein voor autoraces op 3 juli 1982 Amsterdam CS-Zandvoort |
||
273 ? 'Muizenkop' | voor1984zijn in Roosendaal nog van: balkonstangen,tafeltjes,armleggers,closetpot en sierhout van andere'Muizenkoppen' ontdaan. 1984 grondige scchoonmaakbeurt Eindhoven en ook: -wissellen kopdraaistellen motoren met die van treinstel 285; -schoonkrabben onderframe en drie draaistellen schoonmaken |
|||
1010 spoorwegmuseum |
naar spoorwegmuseum | |||
PEC 1902 | ||||
HSM 1920 bagagerijtuig |
||||
Ex mBD 9006 'Jules' Stibans | ||||
Ex mBD 9021 Houtwagon Stibans |
||||
Ex mCd Bovenleidinsmontagewagen Stibans |
||||
Sik 286 | Haarlemmerspoorsik |
Een Muizenkop van 4 rijtuigen is niet bewaard, omdat het vierwagenstel twee keer zoveel werk, tijd en ruimte kost.