Afbeelding sein | omschrijving van het sein | overige informatie van het sein | selectie museumlijn locaties waar dit sein ook nog voorkomt | betekenis van het sein |
begin Waterleindingbord |
Eys_Wittem-Simpelveld 2013 |
onbekend |
bord 'einde waterleiding' |
|
2 seinen: -links einde Waterleidingbord -rechts aanwizing om te stoppen |
Eys_Wittem 2013, Miljoenenlijn (vroegere ZLSM; Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij) |
Stoomtram Hoorn-Medemblik |
bord'aanwijzing om te stoppen' |
|
witte cijferborden |
Eys-Wittem 2013, Miljoenenlijn (vroegere ZLSM; Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij) |
Stoomtram Hoorn-Medemblik | Als de trein bestaat uit 4 rijtuigen van 4 rijtuigdelen bij treinstellen (bijvoorbeeld een Hondekop) moet de machinist(e) of treinbestuurder bij dit bord stoppen. Anders past zijn/haar trein niet langs bij het perron. |
|
volgt nog | vooraankondiginsbord snelheidsverlaging |
volgt | nog niet van toepassing | volgt nog als het bord gevonden is |
voorbijrijden toegestaan met 2(0) km per uur | Beekbergen-Apeldoorn vlakbij het (hoofd)station Apeldoorn | (alle) Nederlandse spoormusea en ook veel buitenlandse | Nadat de machinist(e) of treinbestuurder een bord is gepasseerd om te snelheid te verlagen, volgt vaak dit bord. Dit bord wijst de machinist erop dat hij/zij hier de snelheid moet rijden nadat het snelheidsverlagingsbord is gepasseerd. |
|
Voorbijrijden toegestaan met hooguit 40 km per uur | Goes, 30 augustus 2015 | deze specifieke opstelling is er niet bij museumlijnen. In het noorden van Nederland zijn bij particulieren en dergelijke wel fantastievarrianten bekend die er op lijken, maar deze in het echt nooit bestaan. |
De trein wordt gestuurd naar de richting die overeenkomt met de plaats van de seinarm in het seinbeeld; Dit, omdat beide seinen veilig tonen. Bij duisternis en mist golden de lichten van het sein. |
|
Hoog geplaatst armsein | Goes, Stoomtrein Goes-Borselle(SGB), 30 augustus 2015 |
Miljoenenlijn op de rotonde van Simpelveld achter het station op de minirotonde bij het viaduct waar de sporen naar Duitse Vettschau en Kerkrade uit elkaar gaan | Dit sein heeft dezelfde functie als het bij velen bekende armsein, Het enigste verschil met dit type is dat het hoger geplaatst is als eerdergenoemde armseinen. De reden hiervoor is dat de machinist(e) of rangeerder het sein niet kon waarnemen. Dit kon zijn doordat er voorwerpen, reizigers en/of gebouwen in de weg stonden. Daarom werd dit sein hoger geplaatst. Vergroting van deze foto,biedt ook een kans om een (klein) beetje om wat van de techniek te zien. Dit, omdat de rode en blauwe glazen van het sein ontbreken. De kleur blauw diende om bij nacht een groen seinbeeld te tonen die mengde met de kleur van de lamp achter het sein tot groen. |
|
Hoog geplaatst armsein | Hoedenskerke(SGB), 30 augustus 2015 |
onbekend | Dit sein is ook hooggeplaatst, maar het enigste verschil is het geldt voor rangeerders. Het bekende dwergsein/Zwergsignal is hiervoor in de plaatsgekomen |
|
Rode vlag | Balgerhoeke, 1 mei 2009 | diverse maatschappijen (zeer) incidenteel | Gevaar/stop Kan gelden voor: Trein- en rangeerbewegingen en/of voor bijzonder voertuigen als bijvoorbeeld iets wat zowel op de rails als op de weg kan rijden. Eerst 2 betekenissen: 1. achter het sein is het niet veilig. 2. achter het sein onveilig is begrepen. De eerste betekenis komt nog steeds voor, maar de 2e is ingehaald door moderne vormen van communicatie. Dat was in 1e instantie de telegraaf. Later werd de rol van de telegraaf (soort telefoon) overgenomen door de telefoon. |
|