Afbeelding sein omschrijving van het sein overige informatie van het sein selectie museumlijn locaties waar dit sein ook nog voorkomt betekenis van het sein
SAM_1765-1.jpg begin Waterleindingbord

Eys_Wittem-Simpelveld 2013

onbekend

bord 'einde waterleiding'
in landen is dit alleen een verkeersbord, maar in Nederland hoort het ook in het seinstelsel; hieronder nog wat info als 2e sein van links.

SAM_1755-2.jpg 2 seinen:
-links einde Waterleidingbord
-rechts
aanwizing om te
stoppen

Eys_Wittem 2013,

Miljoenenlijn (vroegere ZLSM; Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij)

Stoomtram Hoorn-Medemblik

bord'aanwijzing om te stoppen'
dit is een bord voor een machinist om te stoppen met de trein.
Het sein is bekender in de vorm met witte cijfers erin. Die cijfers geven aan waar er met hoeveel rijtuigen er moet worden gestopt bij het perron.

SAM_1757-2.jpg witte cijferborden

Eys-Wittem 2013,

Miljoenenlijn (vroegere ZLSM; Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij)

Stoomtram Hoorn-Medemblik Als de trein bestaat uit 4 rijtuigen van 4 rijtuigdelen bij treinstellen (bijvoorbeeld een Hondekop) moet de machinist(e) of treinbestuurder bij dit bord stoppen.
Anders past zijn/haar trein niet langs bij het perron.
volgt nog vooraankondiginsbord
snelheidsverlaging
volgt nog niet van toepassing volgt nog als het bord gevonden is
SAM_2452.jpg voorbijrijden toegestaan met 2(0) km per uur Beekbergen-Apeldoorn vlakbij het (hoofd)station Apeldoorn (alle) Nederlandse spoormusea en ook veel buitenlandse Nadat de machinist(e) of treinbestuurder een bord is gepasseerd om te snelheid te verlagen, volgt vaak dit bord.
Dit bord wijst de machinist erop dat hij/zij hier de snelheid moet rijden nadat het snelheidsverlagingsbord is gepasseerd.
nntb138-1.jpg Voorbijrijden toegestaan met hooguit 40 km per uur Goes, 30 augustus 2015 deze specifieke opstelling is er niet bij museumlijnen.  In het noorden van Nederland zijn bij particulieren en dergelijke wel fantastievarrianten bekend die er op lijken, maar deze in het echt nooit bestaan.

De trein wordt gestuurd naar de richting die overeenkomt met de plaats van de seinarm in het seinbeeld;
een seinbeeld is wat het sein betekent voor in dit geval de machinist, maar kan ook een andere functie zijn.
De onderste seinarm komt overeen met de bovenste en betekent dat dit sein veilig is, maar ook het volgende.

Dit, omdat beide seinen veilig tonen. Bij duisternis en mist golden de lichten van het sein.

SAM_1918-1.jpg Hoog geplaatst armsein Goes,
Stoomtrein Goes-Borselle(SGB),
30 augustus 2015
Miljoenenlijn op de rotonde van Simpelveld achter het station op de minirotonde bij het viaduct waar de sporen naar Duitse Vettschau en Kerkrade uit elkaar gaan Dit sein heeft dezelfde functie als het bij velen bekende armsein, Het enigste verschil met dit type is dat het hoger geplaatst is als eerdergenoemde armseinen.
De reden hiervoor is dat de machinist(e) of rangeerder het sein niet kon waarnemen. Dit kon zijn doordat er voorwerpen, reizigers en/of gebouwen in de weg stonden.
Daarom werd dit sein hoger geplaatst. Vergroting van deze foto,biedt ook een kans om een (klein) beetje om wat van de techniek te zien. Dit, omdat de rode en blauwe glazen van het sein ontbreken. De kleur blauw diende om bij nacht een groen seinbeeld te tonen die mengde met de kleur van de lamp achter het sein tot groen.
SAM_1926-1.jpg Hoog geplaatst armsein Hoedenskerke(SGB),
30 augustus 2015
onbekend Dit sein is ook hooggeplaatst, maar het enigste verschil is het geldt voor rangeerders.
Het bekende dwergsein/Zwergsignal is hiervoor in de plaatsgekomen
verse_fotos0606091006091300609129.jpg Rode vlag Balgerhoeke, 1 mei 2009 diverse maatschappijen (zeer) incidenteel Gevaar/stop
Kan gelden voor:
Trein- en rangeerbewegingen en/of voor bijzonder voertuigen als bijvoorbeeld iets wat zowel op de rails als op de weg kan rijden.
Eerst 2 betekenissen:
1. achter het sein is het niet veilig.
2. achter het sein onveilig is begrepen.
De eerste betekenis komt nog steeds voor, maar de 2e is ingehaald door moderne vormen van communicatie. Dat was in 1e instantie de telegraaf. Later werd de rol van de telegraaf (soort telefoon) overgenomen door de telefoon.
IMGP0688.jpg