Geschiedenis van de stoomlocomotieven

Eerste stappen op weg naar een stoomlocomotief

In 1804 lukte het de Engelander Trevithik voor een ijzeren spoorbaan een stoomlocomotief te bouwen. Daarvoor kon deze slechts met treinen worden voortbewogen. Deze loc. was samen met nog 2 loc's van de zelfde bouwers maar kort in bedrijf, omdat de sporen het verhoudingsgewijs hoge locomotiefgewicht nog niet konden dragen.

Men geloofde met lichtere machines geen lasten te kunnen slepen. Daarom richtte men zich bij de verdere ontwikkeling eerst op het richten, de wrijving tussen rad en sporen door er andere overbrengingsmiddellen voor in de plaats te zetten. Zo onstonden tandradlocomotieven, lokomotieven die aan een kabel omhoog- en naar beneden werden voortbewogen en locomotieven waarbij meerdere machinaal aangedreven steunen zoals achterbenen van een paard tegen de aardbodem drukken.

Pas in 1813 bewees de Engelander Blackett dat wrijving tussen rad en spoorstaven alleen voldoende was om behalve de locomotief ook lasten voort te bewegen. In dat zelfde jaar bouwde William Hedlay een locomotief die ook op effen raderen liep. Deze loc werd Puffing Billy genoemd. Een replica hiervan bevindt zich in het verkeersmuseum van München. Ze had 2 staande cylinders die via een hefboom en stangen op een tussen 2 drijfassen liggende op zijn Duits gezegd Blindwelle werkte die door tandraderen met de drijfassen gekoppeld was. Deze machine bleef tussen 1814 en 1862 in bedrijf in een kolenmijn in Wylam upon Tyne.

Blindwelle is een deel van de aandrijving van stoomloc's en ook latere locomotieven met mechanische Krachtoverdraging en aandrijving met stangen. Ze is meestal in het raam van het machinistenhuis van de loc. bevestigd.

In dit geval in het transmissiehuis dwars tegen de rijrichting en draagt het draaimoment het bedrijf door middel van koppelstangen en spoorwielen van de Lokomotief.

En verdere stap deed Stephenson die in 1826 een loc. bouwde voor de spoorlijn Stockon-Darlingen. De zuigers hiervan werkten direkt op de 3 koppelassen. De vlambuizenketel was verhoudingsgewijs met minder verwarmingsvlakken was uitgerust dan de stoomontwikkeling kon dragen.

In het jaar 1829 schreef de spoorlijn Manchester-Liverpool een wedstrijd uit om voor hun nieuwgebouwde spoorlijn de beste stoomlocomotieven te krijgen. De moesten op een bepaald traject het drievoudige van het eigen gewicht met een snelheid van 16 k/m h trekken te kunnen. In deze wereldberoemde wedstrijd bij de Rainhill op 8 oktober 1829 kwam locomotief Rocket van de otnwerper Stephenson als superieure overwinnaar uit de bus. Ze bereikte zelfs een snelheid van 46,5 kilometer per uur. Deze locomotief had in de ketel al de basisprincipes van de stoomlocomotief zoals we die nu kennen:

wateromgeven buizen, een ketel met buizen voor de warme lucht en een blaaspijp voor het aanwakkeren van het vuur. De buizenketel werd al in 1827 door de Fransman Séquin uitgevonden. De krachtoverdraging van de cylinder op de drijfassen en het veren van de loc's die door Stephonson waren ontworpen, zijn altijd gebruikt in de stoomlocomotieven. Met de Rocket begint de eigenlijke geschiedenis van de stoomlocomotieven.

Ontwikkeling van stoomlocomotieven tussen 1829-1908 (Naßdampflokomotieve)

De loc. van de eerste Duitste spoorlijn tussen Nürnberg (Neurenberg) en Fürth, die op 7 december 1835 is geopend, moest nog uit Engeland komen. Der Adler (Adelaar) is de 118e loc die gebouwd is bij Stephenson&Co. Bij de Adler zijn al duidelijke stappen voorwaards ten opzichte van de Rocktet. De beide cylinders liggen loodrecht tussen Rahmenwagen [nadere info volgt] die al gedurende tientallen jaren als normale vorm in Engeland gebruikelijk was.

De Staande ketel en Feuerbuchse [nadere info volgt]...

Aan de lange ketel sluit een rookkamer aan. De loc had voor- en achter een vast in Rahmen [nadere info volgt] in de loopas. De raderen van de drijfas met diameter ... zijn zonder Spurkranz [nadere info volgt]. De keteldruk bedraagt 3,3 kg/cm2 bij een keteloppervlak van 18m2.

[Dit item is nog verre van compleet. Aanvullingen hierop volgen nog. Dan wordt dit item afgemaakt en voorzien van foto's].